Google

Translate blog

söndag 3 januari 2010

Handel i dag är internetbaserad på ena eller andra viset.


Många söker först information på nätet om en produkt innan de köper den. Detta oberoende av om köpet sedan sker på en hemsida eller i en butik.

Man litar mer på vad som skrivs på nätet i form av vad kunder skrivit om den. Recensioner eller på sidor som pricerunner etc. där man jämför priser och popularitet av en produkt.

Handeln förändras mer och mer till förmån för nätet. Snart är direktreklam onödiga utgifter kanske även lokalannonser i pressen blir onödiga.

När väl alla eller nästan alla kan få information på nätet blir det mindre användning av papper och mindre kostnader för konsumenten. Då det bör vara både enklare och billigare för ett företag att annonsera på sin hemsida om sina produkter och sända nyhetsbrev till intresserade istället för direktreklam som få läser och som inte alltid delas ut utan kastas.

Nog vore det bättre om alla kunde hämta veckans erbjudande på butikers hemsidor. Det går i dag på ex Nettos hemsida med flera. Men ännu inte på ICA:s hemsida. Varför, kan man undra?